Inleiding
De financiële begroting geeft inzicht in de financiële ontwikkeling van het begrotingssaldo, het meerjarenperspectief en de financiële positie van onze gemeente. De kadernota 2026 is, samen met de begroting 2026-2029, de basis voor de voorliggende financiële begroting 2026-2029. Daarnaast zijn tijdens het samenstellingsproces van deze begroting de budgetten tegen het licht gehouden en daar waar nodig hebben bijstellingen plaatsgevonden. Ook heeft het gedetailleerde rekenwerk plaatsgevonden van de vele staten, zoals inzet personeel, reserves en voorzieningen, kapitaallasten en renteberekening. Deze berekeningen en de aanpassingen die daaruit voortvloeien, zijn verwerkt in de primaire begroting 2026. Na verwerking van alle uitgangspunten en ontwikkelingen is de begroting voor 2026 structureel en reëel in evenwicht.
Financiële ontwikkeling inclusief toelichting
De financiële consequenties van raads- en collegevoorstellen, die na de vaststelling van de kadernota 2026 zijn genomen, zijn in de begroting 2026-2029 verwerkt.
Begrotingsresultaat 2026 - 2029
In onderstaande tabel is de mutatie van het begrotingsresultaat ten opzichte van de vastgestelde begroting 2025, jaarschijf 2026 opgenomen.
Toelichting op hoofdlijnen
Kadernota 2026: Meerjarenperspectief inclusief MUIP.
In de raadsvergaderingen van 1 en 2 juli 2025 is de kadernota 2026 vastgesteld als richtinggevend kader voor de programmabegroting 2026-2029. De kadernota is volledig verwerkt in deze begroting.
Op 24 juni 2025 is een raadsinformatiebrief (RIB) over de meicirculaire 2025 naar de raad verzonden. In deze RIB is een toelichting gegeven over de meicirculaire 2025 van het gemeentefonds.
Wijzigingen voor begroting 2026.
Specificatie Raadsbesluiten | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Aankoop grond Landschapspark Smakterheide | 0 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Actualisatie onderhoudsvoorziening Raadhuisstraat 1 (Gemeentehuis) | -148 | -152 | -157 | -162 | -167 |
Begroting 2026 werkvoorzieningschap Noord-Limburg West | 0 | 12 | 12 | 12 | 12 |
Verblijfs- en parkeerbelasting 2026 e.v. | 0 | 294 | 287 | 281 | 302 |
Totaal raadsbesluiten wijzigingen voor begroting 2025 | -148 | 149 | 138 | 128 | 144 |
In de kadernota 2026 waren een aantal voorgestelde college/raadsbesluiten mei-juni 2025 opgenomen. Dit aangezien het besluitvormingsproces van de kadernota 2026 en de nota's tegelijkertijd waren. In bovenstaand overzicht is tevens ook de begroting van de werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West weergegeven. Deze vindt u niet in de kadernota 2026.
Diverse aanpassingen budgetten en herberekeningen.
Bij elke begroting vinden diverse budgetaanpassingen en herberekeningen plaats met financiële gevolgen. De verschillende aanpassingen zijn ingedeeld naar gemeentefonds, autonome ontwikkelingen, indexeringen en wettelijke taak. Per onderdeel zijn de analyse op de afwijkingen toegelicht bij 2.2 baten en lasten 2026-2029.
Algemeen.
Uitgangspunt bij het samenstellen van de begroting is om zo reëel mogelijk te begroten.
Bedragen x € 1.000 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
Kadernota 2026 Meerjarenperspectief incl MUIP | 307 | 38 | -4.475 | -4.280 |
Wijzigingen voor begroting 2026 | 149 | 138 | 128 | 144 |
Stand voor begroting | 456 | 176 | -4.347 | -4.136 |
Gemeentefonds meicirculaire | 1.669 | 2.081 | 2.329 | 2.810 |
Autonome ontwikkelingen begroting 2026 | 2.495 | 1.988 | 1.504 | 408 |
Indexering begroting 2026 | 22 | -36 | -76 | -141 |
Wettelijke taak begroting 2026 | -3.777 | -4.355 | -4.517 | -4.695 |
Meerjarenbegroting 2026 - 2029 | 1.019 | 159 | -5.034 | -6.313 |
Structureel en reëel evenwicht
Om goed inzicht te krijgen in de financiële positie van de gemeente is het belangrijk om het begrotingssaldo te splitsen in het structurele en incidentele saldo. Dit is belangrijk omdat we geen structurele lasten uit incidentele baten willen en mogen bekostigen. Dit leidt uiteindelijk tot problemen. Incidentele lasten mogen daarentegen wel uit structurele baten bekostigd worden. De provincie heeft de taak gekregen om te toetsen of gemeenten zich hieraan houden. Het college onderschrijft dit uitgangspunt en wil de incidentele lasten maximaal dekken uit de reguliere begroting zonder de inzet van reserves, tenzij noodzakelijk. Hieruit blijkt dat het saldo structureel en reëel in evenwicht is, zoals cijfermatig al bleek in de tabel onder Algemeen, inleiding.
Een nadere uitsplitsing van dit saldo is opgenomen in 2.3 overzicht incidentele baten en lasten.
