Programma 3 WERKEN

Deelprogramma 3.2 MOBILITEIT EN INFRASTRUCTUUR

In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.

Activiteit uit het collegeprogramma 2022 - 2026

Gereed in

Toelichting

Mobiliteit

Opstellen en uitvoeren van een programma met gedragscampagnes voor een veilige deelname aan het verkeer

Continu

Onderdeel van de risicogestuurde aanpak van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid is inzet op gedrag en bewustwording. Het opstellen van gedragscampagnes wordt daarom meegenomen bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Met het project 'Veilig op Weg' en samenwerking met vrijwilligersorganisatie 'Smile Venray' wordt er al gewerkt aan campagnes om de verkeersveiligheid te vergroten. Dit is een continue proces. Daarnaast is het grotendeels afhankelijk van de vraag vanuit de omgeving (burgers etc.) en actuele zaken die spelen.

Aanpakken van onveilige verkeerssituaties door risico gestuurd te werken

Continu

Conform het landelijke beleid, zetten we in op ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: We pakken niet alleen die locaties aan waar ongevallen plaatsvinden, maar gaan ook proactief aan de slag met die locaties waar het kans op een ongeval groot is.
We doen dit door te kijken naar beschikbare data, specifieke risicofactoren - weginrichting, locatie of gedrag - die de kans op een gevaarlijke verkeerssituatie kunnen vergroten. Op basis daarvan kunnen we de beleidscyclus ook op lokaal en regionaal niveau nog meer gestructureerd vormgeven. Er zijn investeringsimpulsen gekoppeld aan deze aanpak. Door middel van deze gelden zijn we concreet aan de slag met het verkeersveiliger maken van wegen binnen onze gemeente. Helaas is er nu nog alleen subsidie beschikbaar voor inframaatregelen. Binnen Trendsportal gaan we echter aan de slag met het thema afleiding, drugs en alcoholgebruik in het verkeer. Een van de risicogedragingen die de kans op een ongeval vergroten.

Investeren in duurzame mobiliteit

Continu

Duurzame mobiliteit is een belangrijk thema, mede door de mobiliteitstransitie en netwerkcongestie. De trends en ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op. We investeren op verschillende manieren in duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld door de uitrol van laadinfra, het aanleggen van voorzieningen voor actieve mobiliteit, schoolprojecten en werkgeversaanpak. Bij bouwontwikkelingen bekijken we de mogelijkheden tot verduurzaming en zetten in op duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld door inzet van deelvervoer.
We zetten in op het STOMP-principe en stellen een laadvisie op.

Actualiseren parkeerbeleid en parkeernormennota

2026

De actualisatie van de parkeernormennota wordt afgerond in 2025. De herziening van het parkeerbeleid is bij de kadernota 2026 in verband met herprioritering uitgesteld naar 2026.

Upgraden van de stationsomgeving met aandacht van duurzaam voor- en natransport

2027

Bezig met de technische voorbereidingen voor realisatie. Uitwerken van het ontwerp en uitvoering in bouwteam wordt binnenkort aanbesteed, waarna uitvoering in 2026 start. Uitvoering moet gereed zijn uiterlijk 31-12-2027.

Infrastructuur

Realiseren van fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen

2026

Het realiseren van fysieke aanpassingen voor de verkeersveiligheid bij schoolomgevingen is gekoppeld aan de actualisatie van de 'aanpak veilige schoolomgevingen (april 2024)'. Alle scholen zijn opgenomen in een uitvoeringsprogramma met een looptijd van 2024 t/m 2026. Er wordt een inventarisatie per schoolomgeving uitgevoerd op mogelijke knel-/ en verbeterpunten. Afhankelijk van onder andere de rondgang bij scholen wordt bekeken of, en zo ja welke, (fysieke) maatregelen nog nodig zijn. In 2026 wordt de inventarisatie bij De Krokodaris Venray en De Meent Leunen (doorgeschoven i.v.m. reconstructie Albionstraat 2025-2026) uitgevoerd.

Vorm, inhoud en uitvoering geven aan de Gebiedsagenda Via Venray en het Infraplan Via Venray

2030

In 2024 en begin 2025 is fase 1A van project Via Venray N270 uitgevoerd, met maatregelen rond de A73 en het kruispunt met de Blakt en Hulst 2. De financiële afronding volgt eind 2025, waarna duidelijk wordt wat resteert voor de rest van de N270. Voor fase 1B zijn kleinschalige maatregelen en aanpassingen rond het toekomstige ziekenhuis in voorbereiding. Een realisatieovereenkomst met de provincie wordt in 2025 gesloten, met uitvoering eind 2025 en in 2026. Fase 2 bevindt zich in de verkenningsfase. Daarbij wordt gekeken naar het traject tussen de Brabantse grens en rotonde Intratuin, en tussen Oostrum en de rotonde Wanssum. Een uitvoeringsjaar is nog niet bekend.

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2025 09:51:50 met de export van 11/10/2025 09:33:36