1. Veiligheidsregio Noord-Limburg
1.01 Veiligheidsregio Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
GR
DP
DP23DP11
Doel
Meerwaarde behalen in veiligheid en gezondheid van de burgers.
Participanten
De 15 gemeenten in de regio Noord- en Midden-Limburg.
Openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de gemeenten en hun ingezetenen op het gebied van:
a. de brandweerzorg;
b. de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen;
c. de rampenbestrijding en crisisbeheersing;
d. het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding van zware ongevallen;
e. het bevorderen van een samenhangend integraal veiligheidsbeleid in de regio;
f. de publieke gezondheid en de maatschappelijke zorg.Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester en portefeuillehouder volksgezondheid.
De gemeente wordt in de bestuurscommissie GGD vertegenwoordigd door de portefeuillehouder volksgezondheid.
De gemeente wordt in de bestuurscommissie Veiligheid vertegenwoordigd door de burgemeester.Financieel belang
De gemeente Venray betaalt aan de Veiligheidsregio Limburg-Noord een bijdrage van € 6.421.000 gebaseerd op de begroting 2026.
Risico's
De hogere inflatie werkt door in stijgende personeels- en materiaalkosten. Dit gaat de komende jaren voor een verhoging in de gemeentelijke bijdrage zorgen. De hoogte daarvan is nog onbekend.
Uitdagingen op het gebied van maatschappelijke weerbaarheid in combinatie met de geopolitieke ontwikkelingen kunnen voor een toename in de uitgaven zorgen. Het is vooralsnog onbekend welke omvang deze uitgaven hebben.
Ontwikkelingen
Beleidsvoornemens
Uitvoering geven aan eerder vastgesteld beleid, ambitie en wettelijke taak bestaande uit:
a. De vastgestelde besturingsfilosofie bestuurlijk vastgesteld door het algemeen bestuur in 2009;
b. De Wet veiligheidsregio’s;
c. De Wet publieke gezondheid;
d. Uitvoering geven aan de wettelijke taak en ambitie op basis van het risicoprofiel van de regio en het gezondheidsprofiel van de regio.Rapportages
Begroting en jaarrekening.
Tussentijdse voortgangsrapportages.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
8.014
11.268
5.149
5.316
Vreemd vermogen
47.551
40.725
56.557
48.749
Resultaat
1.948
3.716
0
0
2. Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
1.02 Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
GR
DP
DP12
Doel
Uitvoering geven aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de participatiewet.
Participanten
Gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray
Openbaar belang
Het initiëren, creëren, organiseren en uitvoeren van werk en het bevorderen van mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor met name diegenen die in de toetreding tot de arbeidsmarkt worden belemmerd.
Het op bedrijfsmatig verantwoorde wijze uitvoeren dan wel doen uitvoeren van taken van en voor gemeenten op het terrein van de gesubsidieerde arbeid. Primair betreft dit de taken in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Daarnaast geldt dit ook voor andere onderdelen van de Participatiewet zoals nieuw beschut werken en de banenafspraak.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd. De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-Groep NV.
Financieel belang
In de meest actuele prognoses van de NLW (o.b.v. de participatiewet) wordt uitgegaan van een scenario waarbij er een structureel exploitatietekort zal ontstaan bij de NLW organisatie wat door de deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling wordt bekostigd.
Gemeentelijke bijdrage 2025 in de exploitatie en de bestuurskosten is € 209.000.
Verstrekte geldlening € 1.695.000.Risico's
Terugbetalen geldlening, afname van de Rijkssubsidie ten behoeve van de SW en tekorten in de exploitatie van de NLW.
Ontwikkelingen
In december 2024 hebben de drie deelnemende gemeenten, in het kader van deelopdracht 2, de voorkeur uitgesproken voor hoofdvariant 2, het toewerken naar eigen lokale ontwikkelbedrijven. In september 2025 wordt een voorstel besproken m.b.t. de ontvlechting van de GR en de NV. Op termijn zal deze regeling dus worden beëindigd. Dit betekent dat we ook in de volgende fase van deelopdracht 2 zijn beland en dat betreft de transitiefase.
Beleidsvoornemens
Binnen de (financiële) kaders uitvoering geven aan de Wsw en gedeeltelijke invulling geven aan de Participatiewet.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
67
61
39
39
Vreemd vermogen
6082
5420
5333
5329
Resultaat
29
-6
0
0
3. Euregio Rijn-Maas-Noord
1.03 Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Vorm
GR (Duits recht)
DP
DP41
Doel
Stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking tussen de leden, in het bijzonder op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, opleiding en onderwijs, arbeidsmarkt, verkeer en vervoer, technologie en innovatie, ruimtelijke ordening, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid.
Participanten
Van de euregio rijn-maas-noord maken tegenwoordig 34 leden (stand juni 2024) deel uit.
In het Nederlandse deel van de euregio zijn dat de gemeenten Beekdaelen, Beesel, Echt-Susteren, Horst aan de Maas, Landgraaf, Leudal, Nederweert, Peel en Maas, Maasgouw, Roerdalen, Roermond, Sittard-Geleen, Venlo, Venray, Weert en MKB Limburg.
Aan Duitse kant gaat het naast de Landeshauptstadt Düsseldorf om de steden Mönchengladbach en Krefeld, het zuidelijk deel van de Kreis Kleve, de gemeenten Brüggen, Niederkrüchten, Selfkant en Schwalmtal, de steden Straelen, Geldern, Nettetal, Wassenberg, Wegberg, de Kreis Viersen, de Rhein-Kreis Neuss, de Kreis Heinsberg, de Industrie- und Handelskammer Mittlerer Niederrhein en de Niederrheinische Industrie- und Handelskammer in Duisburg.Openbaar belang
Het stimuleren van grensoverschrijdende samenwerking en belangenbehartiging van de euregio binnen het cohesiebeleid van Europa. Grensoverschrijdende samenwerking is van belang ter ondersteuning van ons bedrijfsleven. Dit past ook bij de ambitie van de tweede centrumstad van Noord Limburg. Via de euregio heeft Venray invloed op de benutting van het INTERREG A programma. De euregio’s langs de grens voeren hierover het programmamanagement.
Bestuurlijk belang
Ledenvergadering: Burgemeester (lid), pfh Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen (lid)
Dagelijks bestuur: Burgemeester (lid)
Commissie Interreg (Ausschuss): pfh Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen (lid)
Commissie Economie en Toerisme: pfh Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen (lid)
Commissie Sociale Aangelegenheden, Cultuur en Sport: pfh Sociale Zaken, Jeugd en Leefbaarheid (lid)
Commissie Openbare Orde en Veiligheid: Burgemeester (lid)
Commissie Arbeidsmarkt en Onderwijs: pfh Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen (lid)
Commissie ruimtelijke Ordening, Infrastructuur, Mobiliteit en Energie: pfh Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit (lid)Financieel belang
€13.500 (3 zetels à € 4.500).
Risico's
geen
Ontwikkelingen
Venray participeert namens de regio in projecten die ondersteuning krijgen uit Interreg VI.Thema Agrofood:• Agropole Innovates: samenwerkingsproject Venray (Greenport Regio Venlo), Agribusiness Region Niederrhein en Brighlandscampus Greenport Venlo met als doel het samenbrengen van ondernemers in de agrofood keten, business development. Er zijn (en worden) digitale en fysieke ondernemersbijeenkomsten georganiseerd. Ook zijn er concrete samenwerkingprojecten tussen combinaties van Duits-Nederlandse bedrijven op het gebied van terugdringen gewasbescherming, digitalisering en sensoring, trace-ability in de varkensketen en insecten. Thema Duurzaamheid en circulaire economie:• Realise Bio: stimuleren grensoverschrijdende samenwerking rond vraag en aanbod van biomass stromen om zo bij te dragen aan de circulaire economie en mogelijk het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen. Gericht op clustering van bedrijven en ideeën op het gebied van biomassa uit agro, industrie/levensmiddelen, diervoeders en afvalverwerking. Verder zijn er een achttal Duits-Nederlandse combinaties van bedrijven bezig met onderzoek en ontwikkeling van producten uit diverse reststromen.Vanuit het programma “Euregionale Toolkit” hebben we met steun van de Euregio regelmatig contact met Gemeinde Geldern; waarmee we tot bezoeken en uitwisseling komen en diverse thema’s bespreken zoals o.m. ontwikkeling van de binnenstad, arbeidsmarkt e.d.Voor 2026 wordt bekeken of we in nieuwe Interreg projecten kunnen participeren
Beleidsvoornemens
Rapportages
Begroting en jaarrekening
2 keer per jaar aan het college ter voorbereiding op de (leden-) vergadering en standpuntbepaling van onze vertegenwoordiging. De raad wordt daarvan in kennis gesteld.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
377
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
560
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
-11
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
4. Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord
1.04 Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
GR
DP
DP12
Doel
Activiteiten in het sociaal domein dusdanig uit te voeren, dat efficiency-, kwaliteits- en continuïteitsvoordelen maximaal benut worden. Dit geldt op het gebied van kennis, kunde en financiën/bedrijfsvoering.
Participanten
Module 1: De gemeenten: Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Venray.
Module 2: De gemeenten: Beesel, Bergen, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo, Venray en Weert.Openbaar belang
Behartigen belangen deelnemende gemeentes m.b.t. uitvoerende taken met betrekking tot de inkoop op de terreinen Jeugd, Participatie en Wmo. Vooralsnog gericht op het aanbieden, aanbesteden en inkopen van producten en diensten (Regionaal Bureau Opdrachtgeven = RBO).
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Leven.
Financieel belang
Bijdrage o.b.v. het aantal inwoners. Voor 2025 betreft het gemeentelijke aandeel in de MGRSDLN/ RBO bedrijfsvoeringskosten voor Venray € 401.014 (excl. BTW). De BTW kan verrekend worden via het BTW compensatiefonds.
Risico's
Grip op contracten: In het kader van het ontwikkelplan MGR worden stappen genomen om het leveranciersmanagement verder te professionaliseren. Daarnaast wordt ook meer sturingsinformatie ontsloten.
Ontwikkelingen
IMomenteel loopt een procedure tot aanpassing van de gemeenschappelijke regeling per 1 januari 2026 waarbij sprake is van een toetreding van de Midden-Limburgse gemeenten bij module 1 (Jeugd en Participatie). Daarnaast is een nieuw uitvoeringsplan opgesteld voor de periode 2026-2028.
Beleidsvoornemens
De MGR en meer specifiek het Inkoopbureau zijn een uitvoeringsorgaan. Beleid vindt plaats bij de gemeenten.
Rapportages
Begroting, jaarverslag, kaderbrief en bestuursrapportage.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
275
270
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
14.296
10685
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
443
355
0
0
5. Omnibuzz
1.05 Omnibuzz
Vestigingsplaats
Sittard
Vorm
GR
DP
DP12
Doel
Realiseren van voordelen om gezamenlijk het doelgroepenvervoer in te kopen en uit te voeren.
Participanten
30 gemeenten in Limburg (met uitzondering van Mook en Middelaar).
Openbaar belang
Houdt toezicht op gemeenschappelijke regeling vervoer.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder Leven.
Financieel belang
Risico's
Door toename van het vervoersvolume kan het zijn dat de kosten hoger uitvallen dan begroot.
Ontwikkelingen
De GR is op 11 mei 2016 van start gegaan. In eerste instantie is alleen het Wmo-vervoer opgenomen in de GR. In latere jaren sluiten het vervoer naar dagbesteding, in het kader van de jeugdwet en het leerlingenvervoer aan.
Beleidsvoornemens
De GR is een uitvoeringsorgaan. Het beleid ligt bij de gemeente.
Rapportages
Begroting, jaarverslag en bestuursrapportage.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
3.005
1.423
786
912
Vreemd vermogen
4.490
7.608
6.722
5.007
Resultaat
2.070
631
0
0
6. Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord
1.06 Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
GR
DP
DP23
Doel
De uitvoering van de taken van vergunningverlening, toezicht of handhaving van de gemeentelijke organisatie voldoet aan landelijk, door de RUD en door de gemeente bepaald kwaliteitsniveau.
Participanten
15 Noord- en Midden Limburgse gemeenten en de provincie behorend tot de (Veiligheids-)regio Limburg Noord (Noord- en Midden-Limburg).
Openbaar belang
Verbeteren en borgen van kwaliteit, veiligheid en gezondheid van de leefomgeving
Bestuurlijk belang
Verbetering dienstverlening bij de uitvoering van gemeentelijke vergunningverlenings-, toezichts- en handhavingstaken. Afstemming van de uitvoering van de VTH-taken in de RUD-regio. De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door portefeuillehouder Wonen, Duurzaamheid, Bestuurlijke vernieuwing, Toezicht & handhaving
Financieel belang
Kosten van de organisatie van de RUD Limburg Noord worden verdeeld over de deelnemende gemeenten en provincie Limburg o.b.v. het aantal inwoners en de omvang van afgenomen diensten. De bijdrage aan de RUD is op basis van het aantal inwoners. Voor 2024 zijn we nog in afwachting van de definitieve cijfers. De verwachting is dat de RUD deze eind maart, begin april aanlevert.
Risico's
De RUD-samenwerking is gebaseerd op een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een openbaar lichaam. Er is geen reserve opgenomen in de RUD-begroting. Tekorten worden door de partners aangevuld. Overschotten worden terugbetaald aan de partners.
Ontwikkelingen
Naar aanleiding van het rapport Van Aartsen is er in 2024 een plan van aanpak vastgesteld om te ontwikkelen naar een robuuste omgevingsdienst. Dit plan voorziet in de ombouw van de netwerkorganisatie naar een fysieke dienst waarbij de medewerkers in dienst komen (waar ze nu nog in dienst zijn van de gemeente Venray).Er is in juni 2025 door het Algemeen bestuur van de RUD een bedrijfsplan vastgesteld waarmee uitvoering wordt gegeven aan de vorming van de nieuwe omgevingsdienst per 1 april 2026.
Beleidsvoornemens
De RUD Limburg Noord heeft de ambitie om door te groeien tot gesprekspartner en regisseur van het uitvoeringsproces van de VTH-taken. De RUD zorgt voor het borgen van de kwaliteit bij de uitvoering van de VTH-taken.
Rapportages
De RUD Limburg Noord stelt een (meerjaren)begroting en een jaarrekening op. De deelnemende gemeenten en provincie Limburg kunnen zienswijzen indienen op de ontwerpbegroting. De RUD legt na afloop van het jaar een rapportage en evaluatie van de uitvoering van de VTH-taken door de RUD LN voor aan de partners.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
721
1.038
716
716
Vreemd vermogen
1658
2043
2043
2043
Resultaat
0
322
0
0
7. Zorg en Veiligheidshuis Noord-Limburg
1.07 Zorg en Veiligheidshuis Noord-Limburg
Vestigingsplaats
Horst
Vorm
Netwerkorganisatie
DP
DP11
Doel
Ondersteuning bieden op het gebied van zorg, welzijn en veiligheid
Participanten
Gemeenten, zorg- en veiligheidspartners in Noord-Limburg
Openbaar belang
Biedt ondersteuning op het gebied van straf en zorg.
Bestuurlijk belang
Een sluitende keten straf en zorg in het belang van de kwetsbare inwoner alsook van de omgeving.
Financieel belang
Gemeente Venray betaalt jaarlijks een bijdrage. De geraamde bijdrage in 2025 bedraagt € 107.523,-. De geraamde bijdrage voor 2026 stijgt als gevolg van een nieuwe verdeelsleutel en bedraagt € 132.873,-. De begroting 2026 wordt in Q3 ter vaststelling voorgelegd aan BenW.
Risico's
Vanaf 2026 stijgt de financiële bijdrage als gevolg van de nieuwe verdeelsleutel. De gemeente Venray kent - in vergelijk tot een aantal andere gemeenten - relatief meer multicomplexe casuïstiek op het snijvlak zorg en veiligheid. De nieuwe verdeelsleutel zal op basis van het huidige beeld dan ook tot gevolg hebben dat de bijdrage meerjarig, vanaf 2026, relatief harder zal stijgen. Bij de voorbereiding van de begroting voor het Zorg- en Veiligheidshuis 2026 wordt hier meerjarig (vanaf 2026) op geanticipeerd.
Ontwikkelingen
In juni 2021 hebben de Noord-Limburgse colleges ingestemd met de samenwerkingsovereenkomst, waarmee de basis is gelegd voor het Zorg en Veiligheidshuis Noord-Limburg. Met beheergemeente Horst aan de Maas is in 2022 een dienstverleningsovereenkomst gesloten. In 2024 heeft een evaluatie plaatsgevonden van de samenwerking incl. samenwerkingsafspraken. Dit wordt vertaald in een visiedocument en een nieuwe samenwerkingsovereenkomst, die in de 2e helft van 2025 worden vastgesteld. Dit visiedocument vertaald zich vervolgens in een meerjarig beleidsplan alsook een meerjarige begroting.
Beleidsvoornemens
Samenwerken op de schaal van Noord-Limburg binnen een Zorg- en Veiligheidshuis, waarbij we streven naar een afname van overlast en criminaliteit, een afname van individuele problematiek en het verhogen van persoonlijk welzijn, efficiëntere zorgconsumptie alsook een meer sluitende keten straf en zorg. Ook wordt gestreefd naar intensivering van de samenwerking met het Veiligheidshuis in Midden-Limburg. Naast de kerntaken voert het Zorg- en Veiligheidshuis een aantal plustaken uit zoals de levensloopbenadering, multicomplexe casuistiek arbeidsmigranten en jeugdige criminelen.
Rapportages
Jaarverslag en jaarrekening.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
0
0
0
0
Vreemd vermogen
0
0
0
0
Resultaat
Overschot ad. € 125.523,- (Venray: 14,73% is € 18.490,-). Wordt verrekend met factuur bijdrage 2025.
Nog niet bekend
0
0
8. Bodemzorg Limburg BV
2.01 Bodemzorg Limburg BV
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
BV
DP
DP22
Doel
Beheren en beheersen van afgewerkte stortplaatsen in Limburg, d.m.v. duurzaam onderhouden, inrichten en zo nodig herstellen van (milieubeschermende) voorzieningen. Bodemzorg Limburg BV is een beheerorganisatie zonder winstoogmerk, die handelt onder de naam Bodemzorg Limburg. Bodemzorg Limburg is verantwoordelijk voor de nazorg van locaties die zijn gesloten vóór 1 september 1996 en die formeel door gemeenten zijn overgedragen aan Bodemzorg Limburg.
Participanten
Alle Limburgse gemeenten zijn aandeelhouder.
Openbaar belang
Bevorderen van een gezond milieu.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Openbare Ruimte.
Financieel belang
De gemeente bezit 950 (1,727%) van in totaal 55.280 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 427,50.
Ontwikkelingen
Bodemzorg Limburg zoekt actief naar mogelijkheden om gesloten stortplaatsen een maatschappelijk verantwoorde functie te geven. Daarbij dient als uitgangspunt dat de nieuwe activiteiten het beleid van de overheid ondersteunen. Met ingang van 2016 is de vennootschapsbelasting voor overheidsbedrijven ingevoerd. Bodemzorg Limburg heeft een vrijstellingsberoep gedaan voor deze belasting. In 2021 heeft de Belastingdienst deze vrijstelling afgewezen voor o.a. de exploitatie van zonneparken. Met Bodemzorg Limburg is een koopovereenkomst en een intentieovereenkomst gesloten. De koopovereenkomst heeft betrekking op de verkoop van de voormalige stortplaats Venrays Broek. De intentieovereenkomst heeft betrekking op een gezamenlijk onderzoek, maar Bodemzorg is in de lead, naar de realisatie van zonnepanelen op de voormalige stortplaats. Het onderzoek naar de realisatie van zonnepanelen en de financiële gevolgen daarvan is afgerond. De akte van levering is in augustus 2020 gepasseerd; de voormalige stortplaats is nu eigendom van Bodemzorg Limburg inclusief de daarbij behorende rechten en plichten.
Beleidsvoornemens
De Provincie Limburg voert al geruime tijd onderzoek uit de naar de effecten van circa 400 voormalige stortlocaties (NAVOS-locaties) op de omgeving. Hierbij wordt gekeken naar de verspreidingsrisico’s van eventueel aanwezige grondwaterverontreinigingen. Uit dit onderzoek komen locaties naar voren waar mogelijk specifieke nazorg noodzakelijk is. Op basis hiervan kan door de betreffende gemeente gekozen worden om de locatie (en de risico’s) over te dragen aan Bodemzorg Limburg. In de aandeelhoudersvergadering is nogmaals afgesproken dat alle gemeenten z.s.m. dienen aan te geven of er nog gesloten stortplaatsen zijn die voor nazorg overgedragen zouden moeten worden. Een en ander is ook afhankelijk van de afronding van de beoordeling van NAVOS-locaties door de provincie. Verder wordt met de gemeenten waar een dergelijke locatie ligt, bekeken of er behoefte is een locatie na de overdracht voor specifieke doeleinden in te richten (bijv. de aanleg van een mountainbike route of de plaatsing van zonnepanelen).
Rapportages
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
8.959
11.038
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
32.450
32.965
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
2.578
2.079
570
Niet bekend
9. Toeristisch en Recreatief Platform Venray
2.02 Toeristisch en Recreatief Platform Venray
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
Stichting
DP
DP31
Doel
Toeristische Promotie van Venray
Participanten
Toeristisch-Recreatief Platform Venray, VVV, recreatieve ondernemers, gemeente Venray.
Openbaar belang
Verzorgt de lokale promotie van Venray
Bestuurlijk belang
De gemeente is niet vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur van de stichting
Financieel belang
De gemeente subsidieert het Toeristisch en Recreatief Platform Venray
Risico's
Zijn nihil. Samen met recreatieve ondernemers stuurt de gemeente het dagelijks bestuur aan.
Ontwikkelingen
Het TRPV is het afgelopen jaar verder geprofessionaliseerd. Het bestuur van het TRPV wordt door een deelnemersraad aangestuurd. In de deelnemersraad zijn diverse werkgroepen actief. Het TRPV is coördinatiepunt van het Masterplan Recreatieve Routes. Het TRPV is betrokken bij de stuurgroep Liberationroute waarbinnen een aantal werkgroepen actief zijn en bij het opzetten van de opleiding landschapsambassadeurs Maasgaard. De VVV maakt nu onderdeel uit van het TRPV.
Beleidsvoornemens
Nieuw plan van aanpak promotie en marketing activiteiten. Uitgeven wandelkaart, platformfolder, uitvoering Masterplan Recreatieve Routes, starten opleiding Landschapsambassadeurs.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
10. NV Waterleiding Maatschappij Limburg
2.04 NV Waterleiding Maatschappij Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
NV
DP
DP32
Doel
Het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids-)instellingen in Venray.
Participanten
Limburgse gemeenten en provincie Limburg.
Openbaar belang
Als gemeentelijk intermediair:
··het bevorderen dat zoveel mogelijk panden op de openbare nutsvoorzieningen zijn of kunnen worden aangesloten;
··het verzorgen van de watervoorziening aan de ingezetenen van de gemeente.Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen.
Financieel belang
De gemeente bezit 15 (3%) van in totaal 500 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 68.070. WML keert geen dividend uit.
Ontwikkelingen
WML staat voor de uitdaging om te zorgen voor duurzaam drinkwatersysteem binnen het grotere watersysteem. Dit vraagt enerzijds om ruimtelijke aanpassingen, zodat we meer en langer water kunnen vasthouden. En anderzijds om het stimuleren en helpen van onze klanten, samen met onze partners, om drinkwater verantwoord te gebruiken.
Beleidsvoornemens
Dit willen we bereiken op het gebied van klant en omgeving:
• Drinkwaterbewustzijn (zowel waterkwantiteit als -kwaliteit) is ‘top of mind’ bij klanten en stakeholders.
• We zijn aantoonbaar een strategische gesprekspartner in maatschappelijk relevante dossiers.
• Samen met watersysteembeheerders vestigen we de aandacht op het belang van aanpassingen van het watersysteem vanuit vraag én aanbod. We richten ons op het langer vasthouden van water.
• WML zet CSRD in als kompas om verder te groeien op het vlak van duurzaamheid. WML rapporteert conform vereisten in CSRD met ingang van het rapporteringsjaar 2025.Rapportages
Jaarrekening.
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
204.935
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
387.560
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
4.562
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
11. NV Bank Nederlandse Gemeenten
2.05 NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Vorm
NV
DP
DP43
Doel
Duurzaam bijdragen aan het laag houden van (financierings)kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Participanten
Gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen in Nederland.
Openbaar belang
Bank voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang, die bijdraagt aan het duurzaam laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen.
Financieel belang
De gemeente bezit 54.202 (0,0973%) van in totaal 55.690.720 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 135.505.
Geraamd dividend: begroting 24 € 135.505.Ontwikkelingen
-
Beleidsvoornemens
-
Rapportages
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
4.721.000
4.468.000
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Vreemd vermogen
110.834.000
123.164.000
Niet van toepassing
Niet van toepassing
Resultaat
254.000
294.000
Niet van toepassing
Niet van toepassing
12. Enexis Holding
2.07 Enexis Holding
Vestigingsplaats
Den Bosch
Vorm
NV
DP
DP32
Doel
Behartigen van de publieke belangen m.b.t. het beheer van het energienetwerk door Enexis.
Participanten
Gemeenten en provincies.
Openbaar belang
Verzorgen van energievoorziening (elektriciteit en gas).
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door de portefeuillehouder Duurzaamheid. Binnen de VEGAL (vereniging van Limburgse gemeentelijke aandeelhouders van Enexis) vindt onderlinge afstemming plaats over richting en voorstellen netbeheerder. In 2025 is de burgemeester voorzitter van de VEGAL geworden.
Financieel belang
De gemeente bezit 370.845 (0,25%) van in totaal 149.682.196 volgestorte aandelen. Daarnaast heeft de gemeente op 30 november 2020 aan Enexis een aandeelhouderslening (converteerbare hybride lening) verstrekt voor een bedrag van € 1.238.775. Voor de periode 2026 – 2029 wordt uitgegaan van een dividend van € 248.000 per jaar.
Risico's
Enexis streeft naar minimaal een A credit rating profiel (A/A2 met stable outlook). De goede credit ratings ondersteunen de financiering van de energietransitie en dragen bij aan een goede toegang tot het aantrekken van financiële middelen. De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde ad € 370.845 (Venray) te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment 50% eigen vermogen.
Ontwikkelingen
Voor de uitvoering van het Klimaatakkoord zijn extra investeringen noodzakelijk. Verschuiving van de energievoorziening van centrale productie naar lokale duurzame opwek. Ambitieus investeringsplan voor de komende jaren voor de uitbreiding, vervanging of het onderhoud van de gas- en elektriciteitsnetten. Verzwaring van de lokale laagspanningsnetten en de bouw van extra stations. Daarbij aandacht voor belangrijke rol voor warmte, groen gas en groene waterstof. Het investeringsplan brengt ook het ‘maakbaarheidsgat’ in beeld, dit is de vraag van de markt waar niet aan kan worden voldaan. In 2030 is dit gat maximaal 27% en in de jaren daarna wordt dit gat zo snel mogelijk verkleind.De beperkingen van de energie-infrastructuur spelen ook in de gemeente Venray. Bedrijven en instellingen die een zogenoemde grootzakelijke elektriciteitsaansluiting van meer dan 3 X 80 ampère nodig hebben, kunnen de komende jaren niet meer worden aangesloten. Dit geldt voor teruglevering en afname van elektriciteit.
Beleidsvoornemens
Door heersende transportschaarste worden plannen gemaakt om de energietransitie te realiseren.
A. Sneller, meer infrastructuur realiseren.
B. Slimme keuzes om infra behoefte te verminderen
C. Omgaan met schaarste: prioritering dan wel keuzen maken over klantaansluitingen én uitbreidingsinvesteringen.
D. Programmeren: energiesysteem keuzen en ruimtelijke ordening in samenhang. Capaciteitsvraag en netmogelijkheden komen weer bij elkaar.Hiertoe heeft Enexis een samenwerkingsovereenkomst (SOK) gesloten met de gemeente. Deze wordt nog nader uitgewerkt in de NOK. Onder andere om procedures die nodig zijn om de laagspanningsnetten te verzwaren en extra stations te bouwen soepel te laten verlopen.
Klanten verdienen een realistisch perspectief. o.a.: geografische overzichten, 1 op 1 benadering, mailing/brief, website etc. https://www.enexis.nl/over-ons/ons-investeringsplan
Rapportages
Jaarrekening en halfjaarlijkse rapportage.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
5.320.000
5.538.000
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
5.140.000
5.949.000
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
72.000
254.000
Niet bekend
Niet bekend
13. BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
2.13 BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
BV
DP
DP31
Doel
Aanleggen en exploiteren businesspark Greenport Venlo plus 30 ha. nieuw bedrijventerrein in Venray (Klaver 15).
Participanten
De gemeenten Venray, Horst aan de Maas en Venlo en de Provincie Limburg.
Openbaar belang
Het creëren van een regionale economische impuls door middel van het gezamenlijk aanleggen en exploiteren van een hoogwaardig businesspark inclusief de ontwikkeling van 30 ha. uitgeefbaar bedrijventerrein op grondgebied van Venray.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in de aandeelhoudersvergadering (AVvA) vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Economie.
Financieel belang
Het belang van de gemeente Venray in de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is 5,4%.
Risico's
Periodiek vindt door het ontwikkelbedrijf monitoring van de risico’s plaats. Om eventuele risico’s voor Venray (5,4% van het uiteindelijke resultaat) in de toekomst te kunnen opvangen is ervoor gekozen om binnen het grondbedrijf van Venray een reserve te vormen die gevoed gaat worden uit het jaarlijks te verkrijgen rendement (2%) op het ingebrachte eigen vermogen evenals het surplus op het ingebrachte vreemd vermogen.
Ontwikkelingen
In december 2016 hebben de raden van de vijf deelnemende gemeenten ingestemd met de vervlechting van de (grond) exploitaties van DCGV, TPN, VGP, Villa Flora en de Innovatoren. Als gevolg van deze vervlechting is de gemeenschappelijke regeling beëindigd en is één nieuw ontwikkelbedrijf ontstaan met aan de ene kant de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (aandeelhouders zijn de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo, Venray en de Provincie Limburg) en aan de andere kant een BV/CV Campus Vastgoed Greenport Venlo (aandeelhouders zijn de gemeente Venlo en de Provincie Limburg). De gemeenten Gennep en Peel en Maas hebben besloten om geen deel uit te maken van het nieuwe samenwerkingsverband en treden daarmee uit. Dit heeft ertoe geleid dat een deel van het gebied is omgevormd naar de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (aandeel Venray 5,4%) en een deel is omgevormd naar de CV/BV Campus Vastgoed (Venray is hier geen aandeelhouder in).Per 1-1-2017 is het nieuwe ontwikkelbedrijf operationeel.
Beleidsvoornemens
N.v.t.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd. Tevens worden de kwartaalrapportages van de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo toegezonden aan college en raad.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
14. Veilig Thuis
2.15 Veilig Thuis
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
Stichting
DP
DP11
Doel
Uitvoering van de wettelijke taken, te weten fungeren als meldpunt voor gevallen of vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling; onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling; het beoordelen of en zo ja tot welke stappen de melding aanleiding geeft; het in kennis stellen van een instantie die passende professionele hulp kan verlenen bij huiselijk geweld of kindermishandeling; het in kennis stellen van de politie of de raad voor de kinderbescherming, het in kennis stellen van het college en het op de hoogte stellen van de melder.
Participanten
Bureau Jeugdzorg en alle gemeentes in Noord- en Midden Limburg.
Openbaar belang
Biedt cliënten ondersteuning op het gebied van geweld in afhankelijkheidsrelaties en geeft advies, biedt een helpende hand en doorbreekt acute onveilige situaties.
Bestuurlijk belang
De wethouder Leven is lid van het Bestuurlijk Overleg Geweld in Afhankelijkheidsrelaties, de Stuurgroep Geweld in Afhankelijkheidsrelaties en de bestuurscommissie WMO.
Financieel belang
Gemeente is financieel verantwoordelijk vanuit de Jeugdwet en vanuit de Wmo. De middelen zijn afkomstig vanuit de lokale jeugdwet-middelen en de Wmo middelen die “centrumgemeente Venlo” ontvangt.
Veilig Thuis wordt vanuit twee wetten bekostigd. 46,84% komt uit het jeugdhulp-deel en 53,16% uit het Wmo-deel. Het Wmo-deel wordt betaald door de Centrumgemeente Venlo. Met ingang van 2020 ontvangt de centrumgemeente Venlo extra middelen in de tegemoetkoming van de alsmaar stijgende kosten voor Veilig thuis en acute crisissituaties.
Voor Wmo wordt enkel het tekort DUVO (doeluitkering vrouwenopvang) betaald door alle gemeentes in Noord- en Midden Limburg volgens een regionaal vastgestelde verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel wordt eveneens ingezet voor het jeugdhulpdeel.
Per 2022 is de DUVO taakstellend. Met het overgaan van de middelen BW en MO naar de Regionale samenwerking inwoners met complexe problematiek is er geen enkele mogelijkheid meer om te schuiven binnen de begroting regionale taken.
Eveneens is per 2022 een nieuwe verdeelsleutel van kracht met betrekking tot de jeugdhulpmiddelen. Op basis van de cijfermatige begroting zijn de bijdragen per gemeente vastgesteld.Risico's
Open einde financiering (bij stijging van aantal meldingen kunnen de kosten stijgen).
Ontwikkelingen
- Verbeterpunten in eigen werkproces.- Verbeterpunten in samenwerking met ketenpartners (waaronder de gemeenten).
Beleidsvoornemens
Betere samenwerking tussen de strafketen en de zorgketen.
Verbetering samenwerking ketenpartners, o.a. door het geven van trainingen over de aangescherpte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
Implementatie nieuwe samenwerkingsafspraken tussen lokale teams en Veilig thuis en de regiovisie Geweld Hoort Nergens Thuis.Rapportages
Er zijn maandelijkse gesprekken over de resultaten van Veilig Thuis. Daarnaast verantwoordt Veilig Thuis zich door managementrapportages.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
108
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
-
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
Resultaat
124
Niet bekend
Niet bekend
Niet bekend
15. Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL)
2.16 Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL)
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
Vereniging
DP
DP22
Doel
Primair doel is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de Limburgse gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun contractuele relatie uit hoofde van de contracten voor het verwerken van het huishoudelijk afval en gft.
Verder heeft de vereniging tot doel:- het voor en met de leden opbouwen van kennis en kunde op afvalgebied;
- het adviseren van leden op afvalgebied;
- het behartigen van de belangen van de leden op afvalgebied op (boven)Provinciaal niveau;
- het binnen de door de wet gestelde grenzen komen tot een gecoördineerde oriëntatie en advisering over het contracteren van marktpartijen ook voor afvalcontracten buiten de werkingssfeer van de onder a) genoemde contracten;
- het ter goedkeuring aan de leden voorleggen van onder coördinatie van het bestuur tot stand gebrachte contractuele voorstellen.
Participanten
Alle gemeenten in de provincie Limburg (m.u.v. Mook en Middelaar).
Openbaar belang
ASL heeft in het verleden, via deze gezamenlijke aanbesteding, gezorgd voor meerjarige verwerkingscontracten van de drie grote huishoudelijke afvalstromen: restafval, GFT (groente-, fruit- en tuinafval) en PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankpakken). Inmiddels zijn dit alleen nog GFT en restafval, want PMD loopt via Verpact. Dat heeft de Limburgse gemeenten veel financieel voordeel opgeleverd.
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder Afval is namens de gemeente Venray lid van AfvalSamenwerking Limburg. Jaarlijks vindt de Algemene Leden Vergadering plaats. Ieder lid van de vereniging heeft in deze vergadering zoveel stemmen als overeenkomt het met aantal inwoners van het lid per 1 januari van het voorafgaande boekjaar, gedeeld door duizend. Het bestuur van AfvalSamenwerking Limburg is belast met het besturen van de vereniging. Geen van de wethouders, raadsleden of ambtenaren van de gemeente Venray neemt plaats in het bestuur.
Financieel belang
De gemeente Venray heeft als individuele contractpartner twee contracten afgesloten die in ASL-verband Europees gezamenlijk Europees zijn aanbesteed:
1. Verwerken van restafval bij Attero (circa € 200.000 per jaar).
2. Verwerken van GFT-afval bij Attero (circa € 450.000 per jaar).
De jaarlijkse ledenbijdrage voor Afval Samenwerking Limburg wordt in de algemene ledenvergadering vastgesteld. De huidige contributie is € 0,30 per inwoner. Voor Venray komt dat overeen met een jaarlijkse bijdrage van circa € 13.400.Risico's
Het belangrijkste risico van de vereniging is het opnieuw contracteren van de lopende contracten en de daaraan verbonden kosten. Er zijn geen risico’s verbonden aan deelname. Leden kunnen hun lidmaatschap opzeggen met een opzeggingstermijn van één jaar. Bovendien gaat elke gemeente een individueel contract aan met contractpartijen.
Ontwikkelingen
Het belangrijkste risico van de vereniging is het opnieuw contracteren van de lopende contracten en de daaraan verbonden kosten. Er zijn geen risico’s verbonden aan deelname. Leden kunnen hun lidmaatschap opzeggen met een opzeggingstermijn van één jaar. Bovendien gaat elke gemeente een individueel contract aan met contractpartijen. In 2023 zijn de verwerkingscontracten voor GFTE en restafval opnieuw ASL-breed aanbesteed. Dankzij dit schaalvoordeel zijn er goede resultaten behaald. De contracten hebben een looptijd van vier jaar, met een optie tot eenzijdige verlenging door de opdrachtgever van tweemaal maximaal 2 jaar.
Beleidsvoornemens
Vanuit het beleidsplatform (BPF) is de behoefte ontstaan om te komen tot een Strategisch Meerjarenplan voor ASL onder leiding van de nieuwe programmamanager. Een eerste stap hiertoe is om de ambities van ASL te concretiseren, waarbij de uitkomsten van de Taskforce als uitgangspunt worden genomen.
Rapportages
Jaarlijks wordt het Jaarverslag en de Jaarrekening vastgesteld door het bestuur en de leden.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
16. Natuurnetwerk Gemeenten
2.17 Natuurnetwerk Gemeenten
Vestigingsplaats
Driebergen
Vorm
Vereniging
DP
DP22
Doel
Vertegenwoordiging van gemeentelijke bos en natuureigenaren in de (koepel)Vereniging Bos en Natuureigenaren (VBNE)
Participanten
Momenteel zijn 36 gemeenten lid, die gezamenlijk iets meer dan 25.000 hectare aan bos- en natuurterreinen in eigendom hebben.
Openbaar belang
Het verbinden van gemeenten in het bezit van bos en natuur en samenwerken op het gebied van het bedrijfsmatig en professioneel beheer.
Bestuurlijk belang
De vereniging van Natuurnetwerk gemeenten is in 2015 opgericht door de gemeente Nunspeet en Venray. Namens Venray zit de wethouder Natuur-, klimaat- en milieubeleid in het bestuur. Door verenigd te zijn, zit men aan tafel bij de VBNE. Hier wordt beleidsrichting bepaald, subsidiebesprekingen gehouden en kan worden bevorderd dat natuur en bos op de politieke agenda komen.
Financieel belang
Uitwisseling van kennis en expertise in het Natuurnetwerk Gemeenten voorkomt kosten voor inhuur of aankoop kennis. Tevens kan invloed worden uitgeoefend op het subsidiestelsel via inspraak.
Lidmaatschap per jaar € 2.887.Risico's
Er zijn geen risico’s verbonden aan deelname. Leden kunnen hun lidmaatschap ook weer opzeggen.
Ontwikkelingen
Er wordt naar gestreefd om de deelname van gemeenten met bos- en natuurbeheer te vergroten om zo een belangrijke rol te kunnen spelen in het overleg met het rijk.
Beleidsvoornemens
Natuurnetwerk Gemeenten wil de gemeenten die in het bezit zijn van bos en natuur verbinden en laten samenwerken op het gebied van het bedrijfsmatig en professioneel beheer. Dat zal het Natuurnetwerk Gemeenten doen door jaarlijkse activiteiten specifiek voor gemeentelijke beheerders te organiseren.
Activiteiten richten zich op kennisdeling op het gebied van innovaties in het bosbeheer, inzet vrijwilligers in beheer, handhaving, opleidingen, specifiek gemeentelijk beleid inzake boseigendom en –beheer en tal van andere zaken.Rapportages
Jaarlijks wordt het Jaarverslag en de Jaarrekening vastgesteld door het bestuur en de leden.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2023
2024
2025 (begr.)
2026 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
n.v.t
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
n.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
n.v.t.
N.v.t.
N.v.t.