3a. Rijksbeleid
Hoofdlijnenakkoord – 2024 en 2028 nieuw kabinet - lokale belastingen
In het hoofdlijnenakkoord zoals door de verschillende formerende politieke partijen is gepresenteerd, zijn ook een aantal maatregelen opgenomen die zien op lokale belastingen. Het ging hierbij om onder andere een planbatenheffing of vergelijkbaar systeem en om de maximering OZB. Vanwege de val van het kabinet is op dit moment onduidelijk of dit nog nader wordt uitgewerkt door het demissionair kabinet dan wel dat dit door een volgend kabinet zal worden opgepakt.
VNG zet niet in op invoering tweejaarlijkse WOZ-waardering
De VNG gaat niet inzetten op de invoering van een tweejaarlijkse WOZ-waardering. Uit onderzoek blijkt namelijk dat er weinig draagvlak is voor verruiming van het WOZ-tijdvak.
Tijdens de ALV van 26 juni 2024 werd een motie aangenomen waarin een aantal gemeenten de VNG verzochten om onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een tweejaarlijkse WOZ-waardering. Ook vroegen ze om de gevolgen daarvan te onderzoeken voor andere belastingen en toepassingen die gebruikmaken van de WOZ-waarde. Het Erasmus Studiecentrum voor Belastingen van Lokale Overheden (ESBL) voerde dit onderzoek uit in opdracht van de VNG. Daarbij is gekeken naar de gevolgen van een wijziging van het WOZ-tijdvak van 1 naar 2 jaar voor WOZ-uitvoeringsorganisaties van gemeenten, gebruikers van en belanghebbenden bij de WOZ-waardegegevens.
Uit het onderzoek blijkt dat een meerderheid van de uitvoerders van de Wet WOZ (gemeenten en samenwerkingsverbanden) tegen verruiming van het WOZ-tijdvak is. De verwachte voordelen, zoals vermindering van werkdruk, blijken beperkt terwijl er ook nadelen zijn. Zo zal slechts tegen de in het eerste jaar bekendgemaakte WOZ-beschikking bezwaar open staan en kan een tweejarig WOZ-tijdvak leiden tot grotere waardeverschillen tussen tijdvakken. De argumentatie van de wetgever voor invoering van een jaarlijkse waardering gelden grotendeels nog steeds. Een actuele WOZ-waarde vergroot de acceptatie ervan, dempt schoksgewijze aanpassingen tussen tijdvakken, leidt mogelijk tot minder bezwaar- en beroepsprocedures en maakt breder (maatschappelijk) gebruik mogelijk. Bovendien zorgt het voor continuïteit in het uitvoeringsproces en lagere administratieve lasten en uitvoeringskosten.
Naast de bestaande argumenten noemt het rapport ook nieuwe redenen om vast te houden aan een jaarlijkse waardering. Zo wijzen gebruikers van WOZ-waarden op het belang van actuele waarden voor de belastingheffing en voor het breder gebruik van de WOZ-waarde. Ook worden de gevolgen een tweejaarlijks tijdvak voor burgers en bedrijven als overwegend negatief beoordeeld.
3b. Gemeentelijk beleid
Algemeen beleid ten aanzien van de gemeentelijke heffingen
De gemeenteraad stelt jaarlijks de belastingverordeningen vast. Voor de gemeentelijke
belastingen en heffingen zijn daarin de tarieven integraal opgenomen. Hiervoor zullen afzonderlijke raadsvoorstellen worden gedaan, die in de reguliere raadsvergadering december 2025 voor behandeling worden voorgelegd.
Uitbreiding digitaal belastingportaal E-loket
Om de dienstverlening voor de burgers en ondernemers te optimaliseren maakt de gemeente Venray sinds 2020 gebruik van een digitaal belastingportaal voor het regelen van gemeentelijke belasting zaken. De klant kan via het E-loket belangrijke informatie raadplegen zoals de aanslag, openstaand saldo, kopie aanslagbiljet en een taxatieverslag downloaden. De gemeente Venray wil deze dienstverlening verder uitbouwen in de toekomst. In dit kader is in 2023 er de mogelijkheid bijgekomen om digitaal een bezwaarschrift in te dienen en in 2024 is het belastingportaal verder uitgebreid met onder andere de mogelijkheid om digitaal een kwijtscheldingsverzoek in te dienen. In 2025 zal ook de mogelijkheid van het digitaal betalen van de aanslagen via een QR code en / of via het belastingportaal ingericht worden.
