Programma 4 BESTUREN

Deelprogramma 4.2 DIENSTVERLENING EN BEDRIJFSVOERING

In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.

Activiteit uit het collegeprogramma 2022 - 2026

Gereed in

Toelichting

Dienstverlening

Duiden en inrichten van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer

2031

Op 1-1-2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) in werking. Voor burgers en bedrijven moet het mogelijk zijn alle berichten van officiële aard digitaal aan de gemeente te versturen.
In 2023 is onderzoek uitgevoerd naar de impact van de Wmebv op de gemeente Venray. Hierbij is gekeken in hoeverre de gemeente Venray reeds voldoet aan de Wmebv en welke stappen en nog genomen moeten worden. Er is een actielijst opgesteld in 2024 en 2025 en 2026 staan in het teken van de implementatie in de lijn. Alle berichten van officiële aard die aan de gemeente verstuurd worden, moeten digitaal kunnen binnenkomen.

Duiden en inrichten van de Wet open overheid

2026

De Wet open overheid (Woo) verplicht overheden om open te zijn: handelingen en besluiten moeten transparant en te reconstrueren zijn.
Daarvoor moet informatie vindbaar zijn, zonder twijfels over juistheid of echtheid. Daarnaast moet deze worden verstrekt binnen wettelijke kaders en termijnen.
De Woo valt daarom uiteen in drie pijlers:
- Passieve openbaarmaking - het op verzoek inzage geven in (publieke) informatie;
- Actieve openbaarmaking - het op eigen initiatief openbaar maken van (publieke) informatie in 11 categorieën;
- Informatiehuishouding op orde - Onze informatie, bestanden, documenten zo behandelen dat deze altijd vindbaar en juist;

Voor de passieve openbaarmaking ontwikkelen we het proces door en richten we straks in ons zaaksysteem in.
Bij de actieve openbaarmaking zijn alle uit te voeren acties in beeld gebracht. De eerste twee verplichte categorieën zijn ondertussen openbaar gemaakt, door ons. Daarnaast hebben we op dit moment ook al drie niet verplichte informatiecategorieën openbaar gemaakt. De overige informatie categorieën pakken in 2025 en 2026 op, ondanks dat de rijksoverheid de live-gang van de volgende informatiecategorieën uitstelt.  
We hebben een publicatiemodule als onderdeel van ons zaaksysteem aangeschaft. Voor inwoners en bedrijven de plek waar ze (publieke) informatie kunnen vinden, die we actief of passief openbaar moeten maken. De publicatiemodule is technisch geïmplementeerd. Straks kunnen we via het zaaksysteem makkelijk de juiste informatie openbaar maken.
We werken op verschillende onderdelen aan de informatiehuishouding op orde. Dit doen we via het deelproject grip op informatie en ook door de inrichting van een zaaksysteem.

Organisatie

Digitale transformatie

Continu

Met de digitale transformatie zijn we inwoners en bedrijven beter van dienst, maken we optimaal gebruik digitale kansen, spelen we in op verwachtingen én houden we rekening met de noodzaak van de toenemende digitalisering. Het is een continue verandering van de hele organisatie, gedreven en ondersteund door het toenemende gebruik van digitale technologieën. Met de digitale transformatie werken we aan vijf doelen:

- Excellente dienstverlening: Onze inwoners en bedrijven zijn we steeds beter van dienst. Daarvoor realiseren we nieuwe tools. Bijvoorbeeld is de nieuwe telefonie centrale in gebruik, voor een betere bereikbaarheid. Het zaaksysteem waarmee we aanvragen van klanten efficiënter kunnen afhandelen, is in gebruik bij drie teams. In september gaan we nieuwe teams met het zaaksysteem laten werken.

- Open, transparant en veilig: Bijna al het werk van de gemeente is digitaal. Onze computersystemen zijn daarom extra goed beveiligd, zodat de kans op cyberaanvallen klein is. We maken openbare informatie (on)gevraagd openbaar. We beschikken over een publicatiemodule waarmee we dat digitaal mogelijk maken. Samen met de collega’s werken we ook aan grip op informatie, zodat we snel de juiste informatie terugvinden.

- Ons werk optimaliseren: We optimaliseren ons werk bijvoorbeeld met procesoptimalisaties en innovaties. Kunstmatige intelligentie (AI) die nieuwe bouwwerken signaleert op luchtfoto’s. Ook kijken we hoe we AI inzetten bij het uitwerken van documenten, zoals een leefzorgplan. We onderzoeken de mogelijkheden van een interne chatbot. Deze helpt straks onze collega's van het klant contact centrum, bij het sneller en beter beantwoorden van telefonische klantvragen.

- Samen digitaal: De samenleving is steeds meer gewend aan digitaal zaken doen. Van deze kracht maken we gebruik. In het sociaal domein regelen inwoners veel uitkeringszaken zelf en digitaal. Dat scheelt ons veel werk en is voor onze inwoners een stuk makkelijker. We implementeren een participatieplatform waarmee we makkelijk contact en samenwerking met onze inwoners kunnen vinden. Met automatisering van onze processen doen we ons werk efficiënter en hebben we meer tijd voor onze inwoners.

- Digitale cultuur: Wij als organisatie volgen de digitaal vaardige samenleving met onze digitale cultuur. Zien en pakken we technologische kansen? Zijn we allemaal digitaal vakman binnen de gemeente? Zo gaan we anders werken en houden we tijd over voor echt belangrijke zaken. Namelijk onze inwoners en bedrijven. Met het project Innovatie in het Hart geven we vorm aan het verbeteren van onze digitale cultuur.

Optimaliseren contractenbeheer

2026

In 20256 start een contractbeheerder. Na een inwerkperiode zal deze aan de slag gaan met het concretiseren van het contractbeheer. De verwachting is dat dit in 2026 zal worden geïmplementeerd.

Uitvoering project ‘Organisatie ontwikkeling’

Continu

Deze opdracht is gericht op het realiseren van een betere balans tussen flexibiliteit en zakelijkheid met als doel excellente dienstverlening. Diverse externe ontwikkelingen (digitalisering, transformaties binnen de overheid, positie van de samenleving ten opzichte van de overheid, krapte op de arbeidsmarkt) hebben invloed om de manier waarop de dienstverlening wordt vormgegeven. In 2026 wordt er verder geïnvesteerd in het vergroten van kennis en kunde om in de digitale netwerksamenleving effectief, efficiënt en veilig inwoners te bedienen met een menselijke maat.

Strategisch Personeelsmanagement (SPM)

Continu

SPM is een van de deelopdrachten in het kader van de verdere doorontwikkeling van de organisatie. SPM gaat over de vraag is hoe we kwalitatief en kwantitatief voldoende personeel houden om nu én in de toekomst onze opgaves te kunnen realiseren. De komende jaren is gekozen voor twee speerpunten "aandacht voor het vinden, binden en boeien van medewerkers" en "ruimte voor ontwikkeling van medewerkers"
Deze zijn verder vormgegeven d.m.v. diverse deelopdrachten, te weten Medewerkerspeiling, Talentmanagement, Arbeidsmarkt communicatie, SPM op teamniveau en SPM kwantiteit.

Het SPM zal herijkt worden op basis van actuele trends en ontwikkelingen. Daarbij worden speerpunten bepaald en zal de vertaling naar teams aandacht krijgen.

Verder doorontwikkelen van sturing en beheersing (control) binnen de gemeentelijke organisatie

Continu

De doorontwikkeling van control is een continu-opgave die wordt vormgegeven vanuit verschillende opdrachten en speerpunten uit het collegeprogramma. De implementatie van het risicobeleid neemt daarbij ook in 2026 een centrale rol in. Het verhogen van risicobewustzijn vormt daarbij een belangrijk onderdeel. In de P&C-cyclus krijgt het nieuwe risicobeleid haar vertaling in de paragraaf Weerstandsvermogen.
Ook vindt er per 2026 organiek een aanpassing plaats via het nieuwe besturingsmodel, waarbij de keuze is gemaakt om "control" te organiseren in een zelfstandig team onder aansturing van de concerncontroller.
Daarnaast werken we ook in 2026 vanuit opgaves in het kader van organisatieontwikkeling en ‘programmeren en prioriteren’ (P&P)  aan het beter in control komen van de organisatie.

Samenwerking bedrijfsvoering Horst aan de Maas en Venray

Continu

De samenwerking bedrijfsvoering Horst aan de Maas en Venray richt zich vooral op de informatievoorziening, waarbij zoveel mogelijk in gezamenlijkheid inhoud wordt gegeven aan de verdere digitalisering van de dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeentes. Hiervoor zijn de afgelopen jaren al stappen gezet met positieve resultaten. Deze lijn wordt doorgezet. Voor HRM en Financiën wordt de samenwerking meer op projectbasis opgezocht.

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2025 09:51:50 met de export van 11/10/2025 09:33:36