Wat willen we bereiken?
Dienstverlening
Het streven is om het huidige niveau van onze dienstverlening in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren. Dit alles in lijn met de in januari 2025 opgestelde visie op dienstverlening: alles voor elkaar!
Digitale mogelijkheden maken steeds meer onderdeel uit van onze dienstverlening. Het waarborgen van de privacy van onze inwoners blijft daarbij belangrijk. Ook nieuwe wetgeving zoals de Wet open overheid of de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer zijn meegenomen in de visie. De visie dient om koers te bepalen voor de doorontwikkeling van onze organisatie en de inrichting van onze dienstverlening.
Onze ambitie is om samen met inwoners te gaan voor het beste voor de gemeente Venray. Samen zijn we verantwoordelijk voor het welzijn en de welvaart van Venray. We koesteren onze informele omgangsvormen maar we zijn ook zakelijk waar het moet. We zijn benaderbaar en houden van persoonlijk contact. Stellen de klant centraal in ons doen en handelen. Ieder van ons draagt constructief en vanuit een positieve grondhouding bij. Door onze oprechte interesse en objectieve houding weten we elke vraag op de juiste waarde te schatten. We beseffen daarbij dat situaties uniek kunnen zijn. En streven altijd naar de best mogelijke oplossing voor de klant. Wij vinden het belangrijk om eerlijk en helder te zijn over wat wel en niet kan. Naar elkaar uitspreken wat we van elkaar verwachten, wat we denken én wat we denken nodig te hebben. Op die manier weet je altijd waar je aan toe bent. Onze werkwijze is gebaseerd op logische processen die inzicht geven in waar we met elkaar voor gaan en waar we staan. We houden van aanpakken. We zijn met z’n allen trots op de inwoners, de ondernemers en alle anderen die een mooie band hebben met Venray. We mogen trots zijn op alles wat we steeds weer samen weten te bereiken en al samen bereikt hebben. Want bij de gemeente Venray draait alles om mensen. Alles voor elkaar!
We geven invulling aan ‘alles voor elkaar’ vanuit onze kernwaarden. Waarden waar we in geloven en die voor ons de drijfveren zijn bij het dagelijks werk: klantgericht, samen, transparant, ambitieus en verantwoordelijk.
Organisatie
Diverse ontwikkelingen zoals digitalisering en krapte op de arbeidsmarkt vragen een verdere aanscherping van de opdracht voor organisatieontwikkeling. De bestaande opdracht voor een betere balans tussen flexibiliteit en zakelijkheid is nog steeds belangrijk, maar het accent verschuift ook naar de opdracht om de organisatie beter toe te rusten om in de digitale netwerksamenleving effectief, efficiënt en veilig inwoners te bedienen met een menselijke maat. Zeker wanneer de krapte op de arbeidsmarkt niet minder wordt en onze financiële middelen beperkter, is ‘meer doen met minder’ een belangrijk uitgangspunt.
Ons hoogste doel blijft excellente dienstverlening , dat is immers ons bestaansrecht. Om dat te bereiken werken we aan vijf opgaven onder de noemer ‘Alles voor elkaar’.
I Een digitale gemeente
We streven naar een digitale en procesgerichte organisatie met medewerkers die nu, maar ook in de toekomst kunnen werken binnen een digitale gemeente die gericht is op excellente dienstverlening.
II Kundige medewerkers
We zien onze medewerkers als dé succesfactor bij het behalen van onze doelen. Kwalitatief goede en betrokken medewerkers die hun talenten optimaal benutten zijn de beste garantie voor goede dienstverlening. In dat kader is een pro actieve- in plaats van een reactieve houding steeds belangrijker. Beter aansluiten op wat inwoners van ons verwachten, soms zelfs voordat er vragen worden gesteld. Competenties als klantgerichtheid en omgevingsbewustzijn en digitale vaardigheden zijn daarbij essentieel. Wat we verwachten van medewerkers hebben we vertaald in onze kernwaarden en kerncompetenties.
III Dienstverlening op maat
Binnen deze pijler gaat het om de beweging waarin we de behoeftes en leefwereld van onze klanten centraal stellen. We zoeken ruimte binnen regels of gaan soms meer uit van de geest van de wet in plaats van de letter van de wet om betere dienstverlening op maat te kunnen leveren. Dit vraagt de nodige flexibiliteit van medewerkers en dus onze organisatie. Daarnaast gaat het over de manier waarop we in samenspraak met onze inwoners vormgeven aan Venray. De polarisatie lijkt toe te nemen en groepen komen steeds meer tegenover elkaar te staan. Het democratisch systeem staat onder druk. Het vertrouwen in de overheid daalt. We zoeken naar wegen om hier mee om te gaan. In deze context bekijken we ook wanneer we zaken kunnen/willen vormgeven met behulp van participatie van betrokkenen. ‘Participatief’ werken is onderdeel van de Venrayse manier van werken en dus ook van organisatie ontwikkeling.
IV Een efficiënte gemeente
De verwachting is we vanaf 2026 productie moeten leveren met aanzienlijk minder middelen en waarschijnlijk minder mensen als gevolg van de krapper wordende arbeidsmarkt. Er ontstaat daardoor een nieuwe opgave waarbinnen we systematisch zoeken naar manieren om effectief en efficiënter te werken Wat zijn kansen of bedreigingen bij het streven naar excellente dienstverlening?
V Bestuur en organisatie in control
Een belangrijk onderdeel van de opdracht voor organisatieontwikkeling betreft een meer zakelijke en opdrachtgerichte sturing, waarin doelen en kaders helderder zijn en we elkaar meer en beter aanspreken op prestaties, resultaten en ontwikkeling. Uitgangspunt is het werken op basis van een heldere opdracht, opdrachtnemers en opdrachtgevers (het zogenaamde ‘rollenmodel’).
Door nieuwe wettelijke voorschriften en ontwikkelingen op diverse gebieden worden gemeenten steeds vaker geconfronteerd met ook andere dan financiële risico's: denk hierbij aan informatieveiligheid, privacy, juridisering, krapte op de arbeidsmarkt en de snelle media. Het streven is om in control te blijven en nog bewuster om te gaan met risico's door het risicomanagement steviger te verankeren in de organisatie.
