Paragrafen

Paragraaf E. Bedrijfsvoering

We realiseren ons dat de rol van de gemeente verandert. We zijn niet meer op alle terreinen bepalend en stimuleren zelfsturingsinitiatieven en nemen daarbij hooguit een faciliterende rol op ons. We blijven investeren in het betrekken van inwoners en vooral ook jongeren bij beleid en politiek. Bij belangrijke onderwerpen maken we de dialoog mogelijk en we nemen een positieve grondhouding aan t.a.v. initiatieven.

Speerpunten 2026

Thema’s informatievoorziening
De geactualiseerde informatie-strategieën met kaders voor de komende jaren werden in 2023 opgesteld. Ook in 2026 werken we verder met een aantal belangrijke thema’s:

  • Grip op informatie: We richten onze processen zo in, dat de informatie die we daarbij gebruiken en maken beter beschikbaar is en bewaard wordt. Daarin speelt de inrichting van een datastructuur binnen MS Teams een grote rol;
  • De moderne werkplek: Een goed ingerichte digitale samenwerk-omgeving, waarmee we intern en extern samenwerken (Microsoft 365);
  • Digitalisering en robotisering: Processen en dienstverlening maken we efficiënter;
  • Datagedreven werken: De realisatie van onze organisatiedoelstellingen met data ondersteunen en zo de effecten van ons beleid in beeld;
  • A-plan: Kwalitatieve en goed beveiligde computersystemen (hardware) voor ons werk;

Deze thema’s komen samen in de digitale transformatie van de organisatie.

Digitale transformatie
De digitale transformatie is een ontwikkeling die de komende jaren veel veranderingen vraagt, op het vlak van de dienstverlening en meer procesgericht en digitaal werken. De digitale transformatie is een door digitalisering gedreven verandering waarbij de inwoners, bedrijven en verenigingen centraal komen te staan. Op die manier creëren we meerwaarde. Digitalisering is een vast onderdeel in het dagelijkse leven van inwoners en bedrijven. Diverse wet- en regelgevingen, zoals de Wet Open Overheid (zie ook paragraaf I), de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer en de nieuwe Archiefwet, stimuleren deze digitalisering van onze maatschappij en onze organisatie. We blijven daarbij onze manier van werken afstemmen op de behoefte van onze inwoners, bedrijven en verenigingen. Digitale transformatie gaat naast het toepassen van nieuwe technologie in ons werk, ook vooral om mensen en een nieuwe manier van denken en (samen)werken. Het is dus meer een organisatieontwikkeling, waarin ook de digitale vaardigheid van medewerkers een plek heeft.

Regionale samenwerking op het gebied van bedrijfsvoering

Ook in de Samenwerking bedrijfsvoering Venray/Horst aan de Maas werken we verder aan een betrouwbare, veilige en efficiënte dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven. We continueren de ingezette koers waarbij we blijven werken aan het verminderen van de kwetsbaarheid, behouden/verhogen van de kwaliteit, beheersen van de kosten en vergroten van onze innovatiekracht.
In 2026 ligt de focus op het verder harmoniseren, synchroniseren en waar mogelijk en wenselijk integreren van systemen, processen en werkwijzen voor het gezamenlijke team Informatievoorziening, maar ook voor de teams HRM (HR21) en Financiën (verdere inrichting iFinanciën).

Bouwen aan vertrouwen

Samen met dorps- en wijkraden, initiatiefnemers, ambtenaren, college en raad zijn we in gesprek geweest over ieders rol en de mate van participatie bij vraagstukken en initiatieven vanuit de samenleving. Belangrijk aandachtspunt is ook hoe gemeente en bewoners/partners met elkaar communiceren. Eind 2024 leidde dit tot een gezamenlijke visie op participatie waarin voor iedereen helder is wat we van elkaar kunnen verwachten. Tevens is een handreiking participatie  opgesteld en geïmplementeerd. Ook in 2026 worden hiervoor gerichte interne trainingen aangeboden. De participatieverordening, die ook verplicht gaat zijn met inwerkingtreding van de ‘Wet versterking participatie op decentraal niveau’, zal verder worden uitgewerkt, inclusief het uitdaagrecht. Op deze manier is voor eenieder helder welke verwachtingen we mogen hebben van elkaar en wie welke rol heeft op welk moment in interactieve processen. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt, dat is een manier om verder te bouwen aan vertrouwen.

Realiseren klantgerichte dienstverlening

Om te kunnen voldoen aan de meer complexere klantvragen en meer maatwerk te bieden is binnen het team Burgerzaken een processpecialisatie gerealiseerd. We voldoen aan de kwaliteitseisen en blijven dit vasthouden en monitoren in de komende jaren. Daarnaast ligt de focus op de doorontwikkeling van een toegankelijke en klantgerichte (online) dienstverlening. De implementatie van de nieuwe geharmoniseerde visie op dienstverlening die in samenwerking met Horst aan de Maas tot stand is gekomen vraagt nog een verbreding naar de gehele organisatie. Daarnaast bekijken we welke digitale mogelijkheden er zijn om onze dienstverlening op peil te houden. We blijven dus verder bouwen aan een goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers, aansluiten op hun behoeften, die we actief ophalen.
In de kern zijn we op weg om te kantelen naar een proces- en klantgeoriënteerde dienstverlening. Daarbij leggen we nadrukkelijk de relatie met de digitale transformatie. Op een mensgerichte wijze willen we gebruik maken van de mogelijkheden van digitalisering om onze dienstverlening verder te verbeteren.

Sturing en beheersing

Vanuit de visie op control en de verdere uitwerking van de leidende principes daarin, is er continue aandacht voor meer grip/control op de verschillende processen. Daarnaast wordt vanuit het nieuwe besturingsmodel, dat in januari 2026 geïmplementeerd zal worden, een stafafdeling Control ontstaan die focus zal hebben op sturing en beheersing van de organisatie en beleidsdoelen. Het in 2025 ingevoerde Kernteam Risicomanagement zal daarin een belangrijke rol spelen. Ook vanuit de diverse beleidskaders, de thema's rondom informatievoorziening en de digitale transformatie geven we in 2026 verder uitvoering aan de sturing/beheersing van onze dagelijkse processen.

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2025 09:51:50 met de export van 11/10/2025 09:33:36