Bijlage 2. Totaaloverzicht MUIP
Programma 1 Leven
Leven | Omschrijving | Investering | Exploitatielasten | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||
Omgeving | Bibliotheek onderdelen jeugd en educatie | 183.217 | 206.762 | 231.293 | 256.847 | |||||||
Omgeving | Dorpsaccommodatie Ysselsteyn | -666.500 | -666.833 | 1.825.616 | 1.825.000 | |||||||
Omgeving | IHP actualisatie volgende termijn | 40.000 | 40.000 | |||||||||
Omgeving | IHP Coninxhof | 1.087.830 | 2.719.575 | -4.703.712 | 543.915 | 40.000 | ||||||
Omgeving | IHP De Bongerd | 876.800 | 3.507.200 | |||||||||
Omgeving | IHP Eigenwijs haalbaarheidsonderzoek | 30.000 | ||||||||||
Omgeving | IHP Kruudwis | -5.541.965 | 4.849.219 | 75.000 | ||||||||
Omgeving | IHP Kruudwis noodlokalen | 89.162 | 91.124 | 93.128 | ||||||||
Omgeving | IHP Peddepoel | 548.900 | ||||||||||
Omgeving | IHP Peddepoel haalbaarheidsonderzoek | 30.000 | ||||||||||
Omgeving | IHP Sint Anna | 487.900 | 3.903.200 | 487.900 | ||||||||
Omgeving | IHP Sint Anna haalbaarheidsonderzoek | 30.000 | ||||||||||
Omgeving | IHP Sint Oda haalbaarheidsonderzoek | 30.000 | ||||||||||
Omgeving | IHP Wijnberg | -4.494.328 | 1.595.320 | |||||||||
Omgeving | JKC Talententuin ivm netcongestie | 430.000 | ||||||||||
Omgeving | WMO hulpmiddel in bruikleen | 95.000 | 95.000 | 95.000 | 555.000 | |||||||
Omgeving | WMO woonvoorzieningen | 100.000 | ||||||||||
Totalen | 1.004.230 | 2.863.414 | -4.560.257 | 6.597.034 | 2.167.995 | 2.197.886 | 394.421 | 356.847 | ||||
Leven | Naam | Omschrijving |
|---|---|---|
Omgeving | Bibliotheek onderdelen jeugd en educatie | Voor het bibliotheekwerk en met name voor het onderdeel jeugd en educatie is het nodig om middelen beschikbaar te stellen, zodat kinderen vanaf 0 jaar plezier hebben in lezen en daardoor een rijkere woordenschat en een sterker leesbegrip ontwikkelen. Voor 2026 betekent dit € 183.217 oplopend tot € 256.847 in 2029. |
Omgeving | Dorpsaccommodatie Ysselsteyn | Het aangepaste projectplan voor realisatie van de dorpsaccommodatie Ysselsteyn wordt opnieuw voorgelegd aan de beoordelingscommissie. Na een definitieve beoordeling wordt een voldragen plan ter beoordeling naar het college gestuurd. De initiatiefnemers laten in het projectplan een verhoogde investeringsopzet zien t.o.v. een eerder ingediend projectplan. Dit heeft te maken met de nieuwbouw van het dorpshuis, indexering bouwkosten, invulling van PM-posten (pro memori) en architect- en legeskosten. De hogere investeringsopzet leidt er toe dat er een hogere bijdrage van de gemeente wordt gevraagd. Er was € 1.333.333 gereserveerd binnen het raamkrediet Schoon door de poort, waarvan reeds € 33.333 is opgenomen voor de projectopdracht (nadere onderzoeken). De geactualiseerde gevraagde bijdrage van de gemeente bedraagt € 3.650.616. Het betreft dus een verhoging van € 2.350.616 t.o.v. de reeds in de begroting opgenomen bijdrage. In het ondernemingsplan is voorzien dat het gebouw in eigendom overgaat naar de stichting, en zij daarmee zelfstandig het onderhoud en beheer op zich gaat nemen. Hierdoor wordt invulling gegeven aan de wens van de gemeenschap van Ysselsteyn om het breed gedragen Schoon door de Poort-initiatief te realiseren. |
Omgeving | IHP actualisatie volgende termijn | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Daarvoor dient het IHP elke 4 jaar te worden geactualiseerd. De actualisatie om te komen tot het Integraal Huisvestingsplan (IHP) 2029-2033 bestaat uit een gebouwenscan, leerlingenprognose en rapportage. De kosten hiervoor bedragen € 40.000 in 2028 en 2029. |
Omgeving | IHP Coninxhof | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar clustering. Op basis van de uitkomsten hiervan wordt uitvoering gegeven aan het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan (IHP) waarbij Coninxhof in de eerste termijn is opgenomen. Het IHP 2025 is in deze wijziging gecorrigeerd, mutatie is zichtbaar in 2028. Voor 2026 betekent dit € 40.000 kosten haalbaarheidsonderzoek, voor 2027 € 14.142 aan kapitaallasten, voor 2028 € 49.496 aan kapitaallasten en in 2029 is de correctie van de kapitaallasten zichtbaar - € 146.420. |
Omgeving | IHP De Bongerd | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Uitvoering geven aan het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan (IHP) waarbij De Bongerd in de eerste termijn is opgenomen. De jaarlijkse kosten (kapitaallasten) bedragen voor 2028 € 11.398 en voor 2029 € 166.592. |
Omgeving | IHP Eigenwijs haalbaarheidsonderzoek | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de keuze van renovatie of nieuwbouw. Op basis van de uitkomsten hiervan wordt uitvoering gegeven aan het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan (IHP) in de tweede termijn. De kosten hiervoor zijn € 30.000 in 2029. |
Omgeving | IHP Kruudwis | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar clustering. Op basis van de uitkomsten hiervan wordt uitvoering gegeven aan het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan (IHP) waarbij de Kruudwis in de eerste termijn is opgenomen. Het IHP 2025 is in deze wijziging gecorrigeerd, mutatie is zichtbaar in 2028. Voor 2027 betekent dit € 75.000 kosten haalbaarheidsonderzoek en in 2029 is de correctie van de kapitaallasten zichtbaar - € 155.175. |
Omgeving | IHP Kruudwis noodlokalen | Op dit moment staan er noodlokalen bij basisschool De Kruudwis, omdat deze school in het huidige gebouw te weinig ruimte heeft. De leerlingenaantallen zijn niet genoeg afgenomen om de noodlokalen te verwijderen. In het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan (IHP) wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar clustering. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek worden plannen concreet uitgewerkt. In de tussentijd moet de gemeente de school blijven faciliteren in voldoende en adequate huisvesting. Dit betekent dat de huidige noodlokalen van De Kruudwis ook in 2026, 2027 en 2028 bekostigd moeten worden. De kosten hiervoor bedragen in 2026 € 89.162, in 2027 € 91.124 en voor 2028 € 93.128. |
Omgeving | IHP Peddepoel | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Uitvoering geven aan het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan (IHP) waarbij De Peddepoel in de tweede termijn is opgenomen. De jaarlijkse kosten (kapitaallasten) bedragen voor 2030 € 7.136. |
Omgeving | IHP Peddepoel haalbaarheidsonderzoek | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de keuze van renovatie of nieuwbouw. Op basis van de uitkomsten hiervan wordt uitvoering gegeven aan het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan (IHP) in de tweede termijn. De kosten hiervoor zijn € 30.000 in 2028. |
Omgeving | IHP Sint Anna | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Uitvoering geven aan het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan (IHP) waarbij Sint Anna in de eerste termijn is opgenomen. De jaarlijkse kosten (kapitaallasten) bedragen voor 2027 € 6.343, 2028 € 57.084 en voor 2029 € 185.402. |
Omgeving | IHP Sint Anna haalbaarheidsonderzoek | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de keuze van renovatie of nieuwbouw. Op basis van de uitkomsten hiervan wordt uitvoering gegeven aan het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan (IHP) in de eerste termijn. De kosten hiervoor zijn € 30.000 in 2026. |
Omgeving | IHP Sint Oda haalbaarheidsonderzoek | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Er wordt een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar de keuze van renovatie of nieuwbouw. Op basis van de uitkomsten hiervan wordt uitvoering gegeven aan het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan (IHP) in de tweede termijn. De kosten hiervoor zijn € 30.000 in 2029. |
Omgeving | IHP Wijnberg | De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht m.b.t. onderwijshuisvesting primair onderwijs. Uitvoering geven aan het nog vast te stellen geactualiseerde Integraal Huisvestingsplan waarbij de Wijnberg in de eerste termijn is opgenomen. Het IHP 2025 is in deze wijziging gecorrigeerd, mutatie is zichtbaar in 2027. In 2028 en 2029 is de correctie van de kapitaallasten zichtbaar - € 117.144 voor 2028 en - € 46.551 voor 2029. |
Omgeving | JKC Talententuin ivm netcongestie | Het project nieuwbouw JKC Talententuin (onderwijshuisvesting) heeft te maken met de problematiek rondom de netcongestie. Momenteel is het niet mogelijk de benodigde zware aansluiting van het nutsbedrijf te verkrijgen. De aansluiting kan wel worden verkregen, maar tegen een lagere aansluitcapaciteit. Dat veroorzaakt problematiek rondom het voldoen aan de eisen rondom Frisse scholen, BENG en de aanwezige zonnepanelen. Daarom is maatwerk op de werktuigkundige installaties vereist om het gebouw straks in gebruik te kunnen nemen. Dit maatwerk bestaat uit enerzijds aan het doen van tijdelijke concessies op het gebied van comfort en bepaalde thema’s uit het Frisse scholen programma (hoger CO2-percentage, beperking recirculatie en verlaging, c.q. beperkte verhoging van de minimale of maximale ruimtetemperatuur) en anderzijds aan aanpassingen aan de installaties. Door de concessies is het mogelijk om vermogen te reduceren of energie te besparen. Met het accusysteem is het mogelijk om continu, de door het nutsbedrijf beschikbaar gesteld vermogen, af te nemen en deze aan het gebouw te leveren wanneer nodig. Uiteindelijk leiden alle maatregelen er gezamenlijk toe dat het gebouw verantwoord in gebruik kan worden genomen. De aanpassingen aan de installaties (o.a. toepassing accupakket) vergen extra middelen. Deze middelen ten behoeve van dit maatwerk zijn niet voorzien in de bekostiging die het schoolbestuur standaard ontvangt voor realisatie van nieuwbouw onderwijshuisvesting. De jaarlijkse kosten (kapitaallasten) bedragen voor 2028 € 16.340 en voor 2029 € 16.200. |
Omgeving | WMO hulpmiddel in bruikleen | De gemeente is via de Wet maatschappelijke ondersteuning er verantwoordelijk voor dat mensen zich in huis en daarbuiten goed kunnen verplaatsen. Met als doel om langer thuis wonen en participeren in de samenleving mogelijk te maken. Een hulpmiddel kan hiervoor soms noodzakelijk zijn. De jaarlijkse kosten (kapitaallasten) bedragen voor 2027 € 14.806, 2028 € 29.437 en voor 2029 € 43.350. |
Omgeving | WMO woonvoorzieningen | Gemeenten moeten ervoor zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) geven we ondersteuning thuis. Het plaatsen van een woonuit draagt er aan bij dat inwoners langer thuis kunnen blijven wonen. Opname in een dure intramurale voorziening wordt voorkomen. Ook kan hiermee een dure woningaanpassing worden voorkomen. De jaarlijkse kosten (kapitaallasten) bedragen voor 2030 € 11.300. |
Programma 2 Wonen
Wonen | Omschrijving | Investering | Exploitatielasten | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||
Woonomgeving | Overdekte fietsenstalling toezicht en beheer | 11.600 | 11.855 | 12.116 | ||||||||
Totalen | 11.600 | 11.855 | 12.116 | |||||||||
Wonen | Naam | Omschrijving |
|---|---|---|
Woonomgeving | Overdekte fietsenstalling toezicht en beheer | Het proefjaar met toezicht eindigt op 30 juni 2025. Via een separaat raadsvoorstel is de raad gevraagd haar wensen aan te geven hoe het college per 1 juli het toezicht en beheer dient in te richten. De benodigde middelen voor (kosten van) toezicht en beheer 2026 worden door ons via deze Kadernota 2026 aan u voorgelegd. Het is goed om daarbij nu al het volgende aan te geven: |
Programma 3 Werken
Werken | Omschrijving | Investering | Exploitatielasten | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||
Mobiliteit en infrastructuur | Overdekte fietsenstalling toezicht en beheer | 172.700 | 153.300 | 156.673 | 160.119 | |||||||
Mobiliteit en infrastructuur | Programma Mobiliteit | 75.000 | 76.650 | 78.336 | 80.059 | |||||||
Totalen | 247.700 | 229.950 | 235.009 | 240.178 | ||||||||
Werken | Naam | Omschrijving |
|---|---|---|
Mobiliteit en infrastructuur | Overdekte fietsenstalling toezicht en beheer | Het proefjaar met toezicht eindigt op 30 juni 2025. Via een separaat raadsvoorstel is de raad gevraagd haar wensen aan te geven hoe het college per 1 juli het toezicht en beheer dient in te richten. De benodigde middelen voor (kosten van) toezicht en beheer 2026 worden door ons via deze Kadernota 2026 aan u voorgelegd. Het is goed om daarbij nu al het volgende aan te geven: |
Mobiliteit en infrastructuur | Programma Mobiliteit | De Omgevingsvisie van Venray is in november 2021 vastgesteld en in december 2023 geactualiseerd. Het nieuwe mobiliteitsbeleid leggen we vast in het Programma Mobiliteit 2025-2030. Het programma is een vrijwillig programma en een (deel) uitwerking van de Omgevingsvisie. Het collegeprogramma is als uitgangspunt genomen voor het opstellen van het Programma mobiliteit, net als andere relevante landelijke en regionale kaders. Om hier goed sturing aan te geven is een jaarlijks budget nodig om de beschreven uitgangspunten daadwerkelijk vorm te geven. Vanaf 2026 wordt hiervoor € 75.000 structureel ten laste van het begrotingsresultaat gebracht. |
Programma 4 Besturen
Besturen | Omschrijving | Investering | Exploitatielasten | |||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||||
Dienstverlening en bedrijfsvoering | Uitvoeringsbudget Arbo-visie | 166.800 | 171.852 | 177.071 | 182.462 | |||||||
Totalen | 166.800 | 171.852 | 177.071 | 182.462 | ||||||||
Besturen | Naam | Omschrijving |
|---|---|---|
Dienstverlening en bedrijfsvoering | Uitvoeringsbudget Arbo-visie | Goede arbeidsomstandigheden voor onze medewerkers zijn belangrijk. De wettelijke verplichtingen zijn geregeld in de Arbowet en vertaald in een Arbo-visie en uitvoeringsplan. Hiermee wordt een inhaalslag gemaakt van achterstallige taken en structurele uitvoering geven aan de Arbowet geborgd. Daarvoor wordt budget aangevraagd t.b.v. formatie en uitvoeringsmiddelen. Denk daarbij aan budget voor bijvoorbeeld de thuiswerkregeling, integriteit en faciliteren vaccinaties benodigd uit hoofde van specifieke functies. Vanaf 2026 wordt hiervoor € 166.800 structureel ten laste van het begrotingsresultaat gebracht. |
Totaaloverzicht per programma
Programma | Omschrijving | Investering | Exploitatielasten | ||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
CP01 | Leven | 2.167.995 | 2.197.886 | 394.421 | 356.847 | ||||||
CP02 | Wonen | 11.600 | 11.855 | 12.116 | |||||||
CP03 | Werken | 247.700 | 229.950 | 235.009 | 240.178 | ||||||
CP04 | Besturen | 166.800 | 171.852 | 177.071 | 182.462 | ||||||
TCP01 | Leven (Projecten) | 1.004.230 | 2.863.414 | -4.560.257 | 6.597.034 | ||||||
Totalen | 1.004.230 | 2.863.414 | -4.560.257 | 6.597.034 | 2.582.495 | 2.611.288 | 818.356 | 791.603 | |||
Mutaties reserves | -1.825.616 | -1.825.000 | |||||||||
Totalen | 1.004.230 | 2.863.414 | -4.560.257 | 6.597.034 | 756.879 | 786.288 | 818.356 | 791.603 | |||
